امروز28 مارس, 2024

موزه پوشاک سلطنتی کاخ سعدآباد

آدرس
خیابان ولیعصر- خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)- انتهای خیابان شهید کمال طاهری


تلفن
۰۲۱۲۲۷۵۲۰۳۱


ساعت کاری
۹ الی ۱۹


نزدیک ترین ایستگاه مترو
ایستگاه مترو تجریش


نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس
ایستگاه پایانه تجریش


توضیحات
موزه پوشاک سلطنتی یکی از دیدنی‌های جذاب شهر تهران است که در مجموعه‌ی فرهنگی و تاریخی سعدآباد قرار دارد. ساختمان فعلی موزه سلطنتی پوشاک متعلق به شمس پهلوی خواهر محمدرضا پهلوی بود که ساخت آن به دوره رضاشاه پهلوی بر می‌گردد. ساخت موزه از سال ۱۳۱۴ آغاز شد و در سال ۱۳۱۸ به اتمام رسید. موزه پوشاک سلطنتی ۲۶۰۰ متر مربع مساحت دارد که در قسمت شمالی مجموعه‌ی سعد آباد با یک معماری تلفیقی ایرانی و اروپایی ساخته شد.
موزه‌ پوشاک سلطنتی دو طبقه و یک زیر زمین دارد که در آن اشیا، ظروف قیمتی و هدایایی که متعلق به شاهان و درباریان قاجاری و پهلوی است نگهداری می‌شود. موزه پوشاک سلطنتی به لحاظ معماری زیباترین موزه و از نظر اشیا و لباس‌هایی که در آن نگهداری می‌شود بسیار جذاب است. به همین دلیل این موزه سالانه میزبان بسیاری از بازدیدکنندگانی است که علاقه به دیدن لباس‌های درباریان قاجار و پهلوی که در آن دوران به تن می‌کردند دارند. در این مجموعه می‌توانید از البسه‌ زنان و مردان دوره‌ی قاجار که شامل لباس اشراف و مردم عامه است دیدن کنید. در این دوره پادشاهان و زنان از آداب و رسوم و فرهنگ غربی در طراحی و دوخت لباس خود تقلید می‌کنند و بیشتر البسه آن‌ها به اروپاییان شباهت داشت. در قسمت‌های دیگر موزه پوشاک سلطنتی سعدآباد لباس‌های دوره پهلوی اول را می‌بینید که شامل کلاه پهلوی، کلاه شاپو و کت و شلوار است که با الگوسازی از غرب، استفاده از آن در ایران رواج پیدا کرد.
در دوره‌ پهلوی در دوخت لباس‌ها از نقوش سمبلیک و سوزن‌دوزی‌های ظریف مناطق مختلف ایران استفاده می‌شد. لباس‌های زربافت و لباس عروسی با تزیینات زیبا که متعلق به فرح است نیز در این موزه نگهداری می‌شود. همچنین لباس‌های دوره‌ی پهلوی که در این موزه از آنها دیدن می‌کنید بیشتر به عنوان نماد میراث فرهنگی ایران در مراسم رسمی دربار و جشنواره‌های فرهنگی آن دوره استفاده می‌شد که اکنون در معرض دید عموم قرار گرفته است


بهای بلیط
ورودی مجموعه سعد آباد ۵۰۰۰ تومان
ورودی موزه پوشاک سلطنتی ۴۰۰۰ تومان


دسترسی نقشه


عکس‌های این موزه

موزه پوشاک سلطنتی کاخ سعدآباد


عکس‌های بیشتر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *