امروز28 مارس, 2024

مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی

برج آزادی


آدرس
میدان آزادی


تلفن
۰۲۱۶۶۰۲۳۹۵۱


ساعت کاری
۹ الی۱۶( به استثنا روزهای شنبه و روزهای شهادت)


نزدیک ترین ایستگاه مترو
ایستگاه مترو میدان آزادی


نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس
ایستگاه آزادی



توضیحات

برج آزادی دارای ۴ پایه می‌باشد که فونداسیون هرکدام از پایه‌ها، ۵ متر زیر سطح زمین فرو رفته‌اند. برج آزادی در برابر زلزله ای به وسعت ۷ الی ۵/۷ ریشتر مقاوم می‌باشد.در سال ۱۳۴۵، فراخوان طراحی برج نمادین شهر تهران با نام گذشته شهیاد آریا مهر داده می‌شود. یکی از شرایط واجد برای طراحی سازه این است که طرح نباید بیشتر از ۴۵ متر باشد (به علت مجاورت با  فرودگاه مهر آباد) مسابقه در سال ۱۳۴۵ برگزار می‌شود و در این مسابقه از اساتید کارکشته و مطرح در حوزه معماری از کشور ایران و کشورهای خارجی داوری می‌‌کنند. بین شرکت کنندگانی که طرح خود ارائه می‌دهند، طرح یک جوان ۲۴ ساله به نام آقای حسین امانت؛ فارغ التحصیل رشته معماری از دانشگاه تهران برنده مسابقه می‌شود. برج ازادی سه سال بعد در سال ۱۳۴۸ شروع به ساخت می شود و طی دو سال و نیم در سال ۱۳۵۰ ساخت آن به اتمام می‌رسد؛ شروع ساخت اردیبهشت ۱۳۴۸ و پایان ساخت ۲۴ مهرماه ۱۳۵۰ بهره برداری ۲۶ مهرماه ۱۳۵۰می باشد.
آقای حسین امانت، در طراحی برج آزادی ترکیبی بین معماری قبل و بعد از اسلام (عبادت گاه های ایرانی) و معماری مدرن استفاده کردند که شامل موارد ذیل می باشد:

  • برج آزادی با ۴ پایه اصلی طراحی شده است که ۴ پایه طراحی شدن برج، نمادی از چهار طاقی های دوره زرتشت (چهار طاقی نیاسر کاشان) و گنبد های مساجد ایرانی می باشد.
  • فضای سطح میدان، فضایی بیضی شکل است که  بیشتر فضای آن را فضای سبز تشکیل داده است.. برای طراحی زیباتر سطح میدان و برج آزادی با بهره گیری از معماری ایرانی اسلامی از طرحی ۶ ضلعی – ۶ ضلعی که در ۳ ردیف ۲۰ تایی طراحی شده‌اند استفاده شده از بالا در پلان هوایی میدان آزادی که نگاه می‌کنیم این طرح شبیه به لانه زنبور می‌باشد نام این طرح لانه زنبوریست و از طرح داخلی گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان که از برترین نمونه های معماری ایرانی اسلامی است الهام گرفته شده است.
  • آبنماهایی که در سطح میدان قرار دارند نماد باغات ایرانی مانند: باغ فین کاشان، باغ ماهان کرمان، باغ ارم شیراز و … هستند.
  • ساختار برج آزادی از جنس بتن مسلح یا بتن آرمه طراحی شده اما از نمای بیرونی سنگ قابل مشاهده است.
  • تعداد سنگ های نمای برج آزادی ۲۵۰۰۰ قطعه در ۱۵۰۰۰ شکل، وزن و اندازه مختلف، از جنس سنگ  مرمریت معادن جوشقان اصفهان می‌باشند. سطح کف مجموعه برج آزادی از سنگ گرانیت معادن مروارید کردستان و سنگ درب های  ورودی و خروجی مجموعه آزادی که هر لنگه ۳۵۰۰ کیلو گرم وزن دارند، از جنس گرانیت معادن همدان می‌باشد؛ همانطور که مشخص می باشد، تمامی مصالحی هم که داخل برج آزادی به کار رفته‌اند همگی از داخل معادن ایران بوده‌اند و وظیفه تهیه این سنگ‌ها به عهده آقای قنبر رحیمی بوده است.
  • قسمت‌های قابل بازدید برج عبارت است از:
  • تالار ایرانشناسی:تالار ایران شناسی ماکتی مینیاتوری از نقشه ایران در دهه ۱۳۴۰ است که توسط شرکت آرت سنترم (مرکز هنرهای زیبا چک اسلواکی) ساخته شده است.
    سالن سیمولیشن:سالنی که با استفاده از تکنولوژی‌های جدید و توانایی ایجاد بعد برای تماشاگران، می‌تواند افکت‌های حرکتی فیلم‌های به نمایش درآمده را به صندلی‌های تماشاگران منتقل نماید.
    موزه شهاب سنگ(تالار تشریفات):در گذشته این سالن به عنوان سالن تشریفات استفاده می شده و پاویون میهمانان ویژه که وارد تهران می شدند بوده است.در حال حاضر این تالار توسط آقای حجت کمالی تبدیل به موزه شهاب سنگ شد، در این موزه بیش از ۱۲۰۰ قطعه شهاب سنگ که حاصل کاوش ۱۵ ساله ایشان است نگهداری می شود. بزرگترین شهاب سنگ ایران، زیباترین سنگ آسمانی، قدیمی ترین شهاب سنگ ایران از جاذبه های این موزه است.
    تالار کهن(موزه اصلی):این سالن که دقیقا در زیر برج آزادی واقع شده است، بدون هیچ ستونی وزن برج را تحمل می کند.آسانسورهای دو گوشه سالن ساخت کمپانی شیندلر سوئیس می باشند. تنها تغییر در قسمت کابین که در گذشته از جنس چوب و در زمان حال از جنس فلز هست، می باشد. موتور و تجهیزات فنی این آسانسورها تغییری نکرده است.
    در مرکز این فضا تندیسی از سازنده برج آزادی آقای مهندس محمد پور فتحی قرار دارد. آقای محمد پورفتحی سازنده برج آزادی بوده است. وی در سال ۱۲۹۷ به دنیا آمد و در سال ۱۳۷۰دار فانی را وداع گفت. ایشان رئیس شرکت ماپ و پیمانکار اصلی ساخت برج آزادی بود.در این فضا، ویترین هایی دیده می شود که از شیشه های سه لایه ضد گلوله استفاده شده است. در گذشته در آن جواهرات سلطنتی به نمایش گذاشته شده بود و در حال حاضر به موزه دوربین های عکاسی قدیمی که کلکسیون شخصی جناب آقای محمد علی جدید الاسلام می باشد پرداخته شده استدر این مجموعه نزدیک به هزار دوربین عکاسی، فیلمبرداری و ادوات آن به نمایش گذاشته شده است. دوربین هایی با قدمت چند قرن، دوربین های جاسوسی، دوربین ها و ادوات خاص نظامی از جذابیت های این موزه است.
    گذرگاه پیشینان: ورودی اصلی مجموعه معروف است به گذرگاه پیشینیان. اگر به معماری این فضا دقت کنید، به صورت پلکانی ارتفاع سقف کوتاه و کوتاه تر می شود که در واقعیت و در زمان گذشته انتهای این سقف کمی کوتاهتر طراحی می شده تا وقتی شخصی قصد داشته که وارد صحن اصلی شود، یک تعظیم به عنوان احترام به شخص مقامی که در آن سالن حضور داشته، انجام دهد.
    گنبد رک و بام برج:این قسمت به واسطه پنجره های شش ضلعی و دوربین های نصب شده دید مناسبی به اطراف برج آزادی می دهد.طبقه چهارم برج آزادی در تراز ۳۹.۵ متری از سطح میدان قرار دارد. این قسمت به واسطه پنجره های شش ضلعی و دوربین های نصب شده دید مناسبی به اطراف برج آزادی می دهد.این طبقه پنجره هایی در ضلع شرقی و غربی قرار دارند که نماد جایگاه های تیراندازی قلعه های قدیمی است. همچنین پنجره هایی بلند و باریک وجود دارد که نماد بادگیرهای استان های گرمسیر کشور نظیر استان یزد می باشند. وظیفه این پنجره ها این است که جریان هوا را به داخل فضا انتقال داده و گردش طبیعی هوا به وجود آید.در این فضا گنبدی طراحی شده با نام گنبد رک ( به معنی مخروط). این گنبد براساس گنبدهای مخروطی شکل قدیمی مانند گنبد شوش دانیال، آرامگاه خیام، آرامگاه باباطاهر، آرامگاه بوعلی سینا، گنبد سلطانیه، برج طغرل، گنبد کاووس و … طراحی شده است. رنگ به کار رفته در این قسمت رنگ آبی فیروزه ای (Persian Blue) است. کاربری دیگر این گنبد حالت آب نمای طبیعی است که در زمان بارش باران به حالت آب نما درمی آید.نوک گنبد رک در بام، بلندترین قسمت برج آزادی محسوب می شود حدود ۴۵ متر از سطح میدان ارتقاع دارد، این ارتفاع به دلیل مجاورت فرودگاه مهرآباد بوده است .در سمت شمالی و جنوبی بام برج آزادی دو نیم دایره وجود دارد که نماد جایگاه دیدبان‌ها در سربرجی قلعه‌های قدیم است.
    تالار آیینه: تالار آئینه از دوازده ویترین که در داخل هر کدام چشم‌انداز یک حوزه از فعالیت های مهم ایران قابل مشاهده می‌باشد.تالار آئینه ضمن اینکه کاربری نگارخانه ای دارد، تشکیل شده است از دوازده ویترین که در داخل هر کدام چشم‌انداز یک حوزه از فعالیت های مهم ایران قابل مشاهده می‌باشد. علت نام گذاری این فضا این است که هر کدام از این ویترین‌ها در دو طرف خود آئینه‌هایی دارند که تصویر یک آئینه در آئینه مقابل یک حالت بی انتها و ممتد را به شما نشان می‌دهد.
    نگارخانه آسمان: طبقه سوم برج آزادی در تراز ۳۳ متری از سطح میدان قرار دارد و کاربری گالری هنری به خود گرفته است.در بدو ورود به طبقه سوم دیواری جدا کننده نمایان است. در گذشته طراحی این دیوار به منظور جدا کننده قسمت داخلی و بیرونی بود. کاربری دیگر این دیوار این است که در قسمت داخلی این فضا دیگر آسانسور و راه پله امروزی نماینگر نیست و بافت معماری قدیمی این فضا کاملا حفظ شده است. این دیوار از معماری ایرانی اسلامی برگزفته شده است که حفظ حریم خانه و خانواده اهمیت ویژه می دادند.در این طبقه وقتی که به سقف نگاه می‌کنیم، جداره ی داخلی گنبد رک که از بیرون رنگ آبی فیروزه ای است، مشاهده می شود؛ از داخل کاربندی های طراحی شده در این گنبد، الهام گرفته شده از کاربندی های آرامگاه خیام می‌باشد. آرامگاه خیام توسط استاد هوشنگ سیحون که استاد حسین امانت بوده است طراحی شده است. در این فضا از بتن سفید به همراه تیکه خورده های سنگ نمای برج استفاده شده است.
    تالار اقوام:تالار اقوام، ۸ ویترین دارد و با این هدف طراحی شده است که آثاری از اقوام مختف ایران زمین به عنوان نماد در این  قسمت گذاشته شود. در حال حاضر آثاری از صنایع دستی ارزشمند ایرانی نظیر، معرق کاری، گلیم بافی و چند عروسک نمایشی هنر دست استاد قریب پور که با لباس های خاص، آیین نواحی مختلف از ایران زمین را به نمایش می گذارند.
    کافه گالری: فضای کافه گالری مجموعه آزادی با طراحی زیبا و فضایی آرام، تنها  قسمتی از مجموعه آزادی محسوب می‌شود که از نور طبیعی در طراحی آن استفاده  شده است. فضای سبز و آبنمایی زیبا به آرامش این فضا کمک شایانی می‌کند.کاربری دیگر این فضا آن است که هنرمندان به صورت دوره‌ای می توانند از آثار خود در این قسمت به نمایش بگذارند. آثاری مانند نقاشی، عکس و هنرهای تزئینی و تجسمی در این سالن قابل اجرا می باشد، همچنین این سالن فضای مناسبی برای برگزاری دورهمی و رویدادهای کوچک است. (ظرفیت نشیمن این سالن ۸۰ نفر است.)
    سالن آمفی تئاتر: سالن آمفی تئاتر مجموعه آزادی با طراحی خارق العاده به صورت چند منظوره برای اکران فیلم‌های سینمایی، اجرای نمایش‌ها، کنسرت‌های موسیقی، مسابقات تلویزیونی، همایش‌ها و برنامه‌های متنوع دیگر استفاده می‌گردد. این سالن دارای طراحی منحصر به فرد است و کف آن در ۱۵ متری پائین‌تر از سطح میدان قرار داشته و دارای ۴۰۰ متر مربع صحنه جهت اجرای نمایش‌ها و برنامه‌ها می‌باشد.
    تالار دانستنی‌ها:معماری تالار دانستنی ها برگرفته شده از معماری بازارهای قدیمی ایران زمین است. حالت سقف، حجره های بازاری در این فضا قابل مشاهده است. در دو طرف این تالار دو نشیمنگاه به صورت دایره ای قابل مشاهده است.هدف از طراحی این نشیمنگاه ها فضایی برای پذیرایی میهمانان سالن بوده است و فضای انتظاری برای سالن آمفی تئاتر به حساب می آید. هرکدام از نمایشگرهایی که در داخل این فضا قرار دارند، در گذشته یک نمایشگر با تکنولوژی جالب شبیه به سه بعدی بودند که با زدن یک عینک و به محض نشستن روی هر کدام از این صندلی ها شروع به نمایش دادن تصاویری از نواحی مختلف کشور عزیزمان ایران می‌کردند.در این فضا ۲ آپارات قرار گرفته است که در گذشته آپارات های سینمای مجموعه بوده و ساخت شرکت زایس آیکن آلمان است. قدمت آن تقریبا همزمان با برج آزادی حدود ۵۰-۶۰ سال می‌باشد.

 بهای بلیط
بلیط همه قسمت ها باهم(موزه ایرانشناسی، تالار آیینه،نگارخانه ، کتابخانه ، طبقه دوم و سوم و بالکن جمعه ها ۶۰ هزار تومان و روزهای دیگر ۲۵ هزار تومان می باشد.

بازدید موزه شهاب سنگ ۳۵ هزار تومان.


سایت


دسترسی نقشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *