امروز19 آوریل, 2024

موزه بانک ملی


آدرس
میدان امام خمینی خیابان فردوسی، روبه رو سفارت آلمان، موزه بانک ملی


تلفن
۰۲۱۶۰۹۹۴۰۳۷
۰۲۱۶۰۹۹۴۰۷۳


ساعت کاری
 ساعت ۱۳ الی ۱۷ از شنبه الی چهارشنبه( به جز ایام تعطیل)


نزدیک ترین ایستگاه مترو
ایستگاه مترو فردوسی


نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس
ایستگاه جمهوری


سایت


توضیحات
بانک‌ملی‌ایران در ۱۷ شهریور ۱۳۰۷ به‌موجب “قانون تأسیس بانک ملی ایران” مصوب ۱۴ اردیبهشت ۱۳۰۶ تأسیس و آغاز به کار کرد و در ۲۰ شهریور ۱۳۰۷ طی مراسمی رسمی افتتاح شد. در ابتدای تأسیس، بانک فاقد ساختمانی بود که آن را مختص به خود ساخته باشد، اما در ۲۵ تیر ماه سال ۱۳۱۲ ساختمان شعبه و ادارات مرکزی شروع و در سوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۱۵ افتتاح گردید.

در سال ۱۳۱۸ بانک ملی ایران اقدام به معرفی نوعی حساب به مردم ایران نمود که به “صندوق پس‌انداز ملی”مشهور است. افتتاح این حساب که با استقبال مردمی مواجه شد سبب گردید، ساختمان شعبه مرکزی آن به “ساختمان صندوق‌پس‌انداز ملی” مشهور گردید.
این ساختمان تا سال ۱۳۳۳ که بنای جدیدی در مجاورت آن به‌عنوان شعبه و ادارات مرکزی بانک تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت به‌عنوان تالار معاملات و ادارات مرکزی بانک شناخته می‌شود.
ساختمان صندوق پس انداز در تاریخ ۱۹/۷/۱۳۷۹ به شماره ۲۹۳۰ در میراث فرهنگی به ثبت رسید و براساس مصوبه شماره ۲۱۷۶ مورخ ۱۸/۱/۱۳۹۴ هیأت مدیره بانک ملی ایران به تأسیس موزه بانک اختصاص یافت و با حمایت مدیرعامل بانک جناب آقای محمدرضا حسین‌زاده، در ۲۱ تیر ماه ۱۳۹۶ پس از انجام عملیات بازسازی و مرمت، مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
در موزه بانک ملی ایران سکه‌های قدیمی ایران از دوره هخامنشیان تا دوران معاصر، دستگاه‌های مورد استفاده در بانک و سندهای مربوطه، اشیاء اهدایی به بانک از سوی مؤسسات گوناگون ایرانی و خارجی و تابلوهای نقاشی دوره قاجار و نقاشی چهره مدیران کل سابق بانک، نمونه‌هایی از آثار چاپی چاپخانه بانک ملی ایران و … به نمایش درآمده‌اند.
بخش اسکناس‌های موزه بانک ملی ایران از جذاب‌ترین بخش‌های موزه محسوب می‌گردد که در آن اسکناس‌های نمونه (شماره صفر) در معرض نمایش قرار گرفته‌اند. بانک ملی ایران از سال ۱۳۱۱ نخستین اسکناس‌های خود را در کشور به‌جریان انداخت و تا زمان تأسیس بانک مرکزی ایران وظیفه چاپ  اسکناس را برعهده داشت.
تأسیس موزه بانک ملی ایران یک ایده موثر و نوین در نشان دادن تاریخچه بانک و روند تحول بانکداری در صد سال اخیر می‌باشد که نشان‌دهنده نقش برجسته بانک‌ملی‌ایران در میان بانک‌ها و مؤسسات مالی داخلی و خارجی است.


دسترسی نقشه


عکس‌های موزه


عکس‌های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *