امروز25 آوریل, 2024

مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد

کاخ سعدآباد/ تجریش/ سعدآباد

آدرس
خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی، انتهای خیابان شهید کمال طاهری


تلفن
۰۲۱۲۲۷۵۲۰۳۱


ساعت کاری
شش ماه اول سال ۹ صبح الی ۱۹
شش ماه دوم سال ۹ صبح الی ۱۸:۳۰


نزدیک ترین ایستگاه مترو
ایستگاه مترو تجریش


نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس
ایستگاه پایانه تجریش


توضیحات
کاخ سعد آباد یا همان کاخ موزه سعد آباد یکی از بزرگ ترین مجموعه کاخ ها در تهران است. دور از ذهن نیست که سعدآباد همانند دیگر کاخ ها در منطقه ای خوش آب و هوا و در وسط باغات بنا شده باشد.ساخت این کاخ زیبا به دوران قاجاریه باز می گردد. اما کاربری آن در ابتدا بیشتر به صورت ییلاقی بوده است. کاخی برای درباریان که در برخی فصول سال در آنجا زندگی می کردند. اما کاخ سعد آباد در زمان پهلوی رنگ و بویی تازه به خود گرفت و گسترده تر از قبل شد.
این مجموعه تاریخی سعد آباد در زمینی به مساحت نزدیک به ۳۰۰ هکتار قرار دارد که در حدود ۱۱۰ هکتار آن را عمارت‌ها و کاخ‌ها و در حدود ۱۸۰ هکتار دیگر را باغ، قنات‌ها و گلخانه‌های مجموعه سعد آباد تشکیل داده‌اند. در ساخت عمارت‌ها و کاخ‌های مجموعه سعد آباد تلفیقی از معماری اروپایی و معماری اصیل و سنتی ایران به چشم می‌خورد و طراحی ساختمان کاخ‌ها توسط برجسته‌ترین مهندسان داخلی و خارجی صورت گرفته است.مهندسان طراح کاخ سفید در مجموعه سعدآباد، مهندس خرسندی و مهندس بوریس روسی بودند. گچ‌کاری‌ها و تزیینات داخلی کاخ سفید نیز توسط هرمندان ایرانی، غلامرضا پهلوان، عبد الکریم شیخان، حسین کاشی، استاد لرزاده و رضا ملائکه انجام شده‌اند. در قسمت ورودی کاخ سفید چهار ستون به سبک معماری رومی دیده می‌شود و نمای اصلی را با سنگ‌های مرمر پوشانده‌اند.
کاخ های مجموعه سعد آباد به شرح زیر است:
کاخ سبز،کاخ ملت یا کاخ سفید، موزه نگارستان ،موزه برادران امیدوار ، موزه خط و کتابت میرعماد ، موزه چهره های ماندگار ، موزه ظرف ،موزه استاد بهزاد ،موزه مردم شناسی ،موزه هنر های زیبا،موزه مینیاتور استاد آبکار ،موزه نظامی ،موزه آب.


دسترسی نقشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *