امروز28 مارس, 2024

موزه ثبت احوال

موزه ثبت احوال

آدرس
خیابان امام خمینی نرسیده به خیابان شیخ هادی ، سازمان ثبت احوال کشور


نزدیک ترین ایستگاه مترو
ایستگاه مترو حسن آباد


نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس
ایستگاه اتکا


ساعت کاری
شنبه تا چهارشنبه ۹ الی ۱۶


توضیحات
میدان حسن‌آباد، مکانی است که دیدنی‌های زیادی را در دل خود جای داده است، دیدنی‌هایی از دل تاریخ. اگر از میدان حسن‌آباد به سمت غرب حرکت کنید، در خیابان شیخ هادی، پلاک یک، به ساختمانی خواهید رسید که می‌توانید نام و نشان خود را در آن‌جا بیابید؛ یعنی سازمان ثبت احوال. در این سازمان، گنجینه‌ای بی‌بدیل از اسناد هویتی وجود دارد. اسنادی مربوط به مردان و زنان نام‌آشنای این مرز و بوم که برای همه ما شناخته شده هستند.

بنای فعلی موزه ثبت احوال کشور، در اواخر دوره سلطنت قاجاریان ساخته شده و در ابتدا متعلق به مجلل‌الدوله، شاهزاده قاجار بوده که ۵ فرزند داشته است. این ساختمان به صورت موروثی بین افراد حکومتی و ثروتمند آن دوران دست به دست می‌شود تا به عصمت‌الملوک دولتشاهی، همسر رضاشاه می‌رسد.

درنهایت نیز در سال ۱۳۱۳، سند این بنا توسط خانواده دولتشاهی به نام این سازمان ثبت احوال کشور انتقال می‌یابد. این بنا را یک معمار ایرانی به سبک اروپایی ساخته است. این ساختمان در سال ۱۳۸۲ در زمره آثار ملی ثبت شده است. کف ساختمان به دلیل امنیت پایینی که داشته، بازسازی شده است.

سقف آن از چوب راش است و توانایی نگهداری لوسترهای سنگین را دارد. لوسترها نیز متعلق به دوره قاجار است. در همان ابتدای ورود، با میزی مواجه می‌شوید که عکس‌هایی از روسای سازمان ثبت احوال از ابتدا تا امروز روی آن قرار داده شده است. اولین رییس اداره ثبت احوال، محمدحسین فیروز بوده و امروزه حمید درخشان این سمت را بر عهده گرفته است.


دسترسی نقشه


 


عکس های بیشتر

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *