امروز28 مارس, 2024

کافه کتاب دارالخلافه

 

آدرس
خیابان امام خمینی،خ شیخ هادی،کوچه مظفری.


تلفن
۰۲۱۶۶۷۲۹۴۰۶


ساعت کاری
۸:۳۰  الی ۱۱


نزدیک ترین ایستگاه مترو
ایستگاه مترو حسن آباد


نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس
ایستگاه جامی


توضیحات
کافه دارالخلافه تهران در محله ای قدیمی تهران واقع شده است . دارالخلافه نام قدیم تهران امروزیست. آقا محمد خان بعد از اینکه ردای پایتختی بر تهران می پوشاند، تهران را دارلخلافه می‌نامد. دارلخلافه رفته رفته توسعه پیدا می کند؛ از چهار محله به شش محله گسترش پیدا می‌کند که این شش محله در حوزه‌ی استحفاظی بوده که شمالش خیابان انقلاب، جنوبش خیابان شوش، شرق آن خیابان شهباز( ۱۷شهریور جدید امروزی) و غرب آن کارگر است. این خانه متعلق به مهین الملک وزینانی (داماد مظفرالدین شاه) بوده که در دهه‌ ۴۰ مرحوم امینی که صاحب آین خانه شوهرخاله‌ ایشان می‌شد(نخست وزیر محمدرضا پهلوی) آن را وقف می‌کند.
این خانه‌ ۲۶۰متری دیگر تبدیل به مخروبه شده بود تا اینکه صاحب دارلخلافه‌ امروزی به هزینه‌ خود و بدون دخالت ارگانی آن را مرمت و احیا و به سلیقه‌ خود طراحی داخلی آن را کرده است و اکنون تبدیل به یک مکان فرهنگی هنری شده است. سبک معماری داخلی آن، معماری ایرانی است که مانند همه‌ خانه‌های قدیمی اندرونی بیرونی و شاه نشین دارد.
بخش اول (عمارت جنوبی) که متشکل از نمازخانه و کتابخانه اصلی است. در این کتابخانه حدود ۳۰۰۰ جلد کتاب در زمینه‌های تاریخی، ادبی، فرهنگی، مذهبی، رمان دیده می‌شود.
یکی از زیباترین قسمت‌های این عمارت حوض بزرگی است که در وسط حیاط قرار گرفته است. در وسط آن کوزه‌ای سفالی و تلمبه‌ آب قرار دارد که از آن آب به داخل حوض و کوزه می‌ریزد. همچنین دورتادور حوض مزین به انواع گلدان‌های زینتی همچون شمعدانی و رز شده است.

دکوراسیون داخلی دارالخلافه برگرفته از معماری دوران پهلویست و کوچک ترین جزییات مانند کاغذدیواری‌ها و کاشی‌کاری‌ها طرحش مربوط به همان دوره است. همچنین در حیاط آن هنگام مرمت تغییراتی اساسی بوجود آمده است؛ بطور مثال حوض مدفون شده‌ آن بیرون آمده و مرمت شده و یا کف حیاط و عمارت‌های آن موزاییک بوده که تبدیل به آجر فرش شده است. عتیقه‌هایی که درجای جای این عمارت وجود دارد کلکسیون صاحب کافه است که از چهارده سالگی شروع به جمع آوری آنها کرده است.


دسترسی نقشه


عکس‌های کافه


عکس های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *