امروز18 آوریل, 2024

موزه پمپ بنزین

آدرس
تقاطع خیابان انقلاب اسلامی و سعدی شمالی، نبش کوچه فیات


تلفن
۰۲۱۶۶۳۴۰۸۱۲


ساعت کاری
۱۰ الی ۱۸ همه روزه به غیر دوشنبه‌ها


سایت
http://www.petromuseum.ir/


نزدیک ترین ایستگاه مترو
ایستگاه مترو دروازه دولت


نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس
ایستگاه دروازه دولت – سامانه ۱ خط تندرو


توضیحات
جایگاه سوخت شماره ۶ یا همان پمپ بنزین دروازه دولت تهران در سال های پایانی دهه ۱۳۱۰ هجری شمسی مقارن با دوره پهلوی اول، توسط شرکت نفت انگلیس و ایران جهت توزیع فرآورده های نفتی همچون نفت سفید، بنزین و امشی احداث شد. ساختمان این جایگاه که سال ها به صورت متروکه رها شده بود، پس از شروع فعالیت مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت در دستور کار موزه شدن قرار گرفت و در تیرماه سال ۱۳۹۸ افتتاح شد. در هریک از بخش های این موزه به موضوعات مختلفی اعم از تاریخچه محله دروازه دولت، نحوه شکل‌گیری و فعالیت جایگاه پرداخته شده است و همچنین عکس‌ها، اسناد، نقشه‌ها و فیلم‌های تاریخی مرتبط با این مکان، نمونه اشیای مربوط به توزیع، حمل و تخلیه سوخت و نمونه دستگاه های پمپ بنزین در این موزه به نمایش درآمده اند. این جایگاه در مردادماه سال ۱۳۹۳ به شماره ۳۱۷۱۱ در فهرست آثار ملی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ثبت ملی رسیده است.
علاوه بر محیط بیرونی که شامل جایگاه های سوخت، ماشین‌های کلاسیک، دستگاه‌های پمپ بنزیم، فضای داخلی شامل ۳ اتاق می‌باشد،
اتاق شماره۱:  مستندات مربوط به تاریخچه محله دروازه دولت، زمین خریداری‌شده برای شرکت‌نفت ” انگلیس و ایران”، نحوه شکل‌گیری و فعالیت جایگاه، عکس‌ها، اسناد، نقشه‌ها.
اتاق شماره۲:رویدادنگار جهان، رویدادنگار ایران، تابلوی نمایش کالابرگ‌ها (کوپن‌ها) و اسناد سهمیه‌بندی سوخت در ایران و  ویترین نمونه “بنزین معمولی و سوپر” ،”گازوئیل”، “نفت سیاه” تا “نفت سفید”، “روغن موتور”، “حشره‌کش‌ها” در این اتاق در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته اند.
اتاق شماره۳: ستگاه‌های مورد نظر برای بازدید‌کنندگان به نمایش گذاشته شده تا شرح قطعات و ارتباط آنها با هم را در دستگاه‌های درگیر با سوخت در جایگاه و خودرو شاهد باشند.
قیمت بلبط: ۵۰۰۰ تومان


دسترسی نقشه



عکس‌های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *